19.3.07

Vaalikahveilla ei puhuta politiikkaa


Päätin juhlistaa vaalipäivää ja kutsua lähellä asuvat ystävät kahville. Vaalipäivän kyläily tuntui sillä tavalla nostalgiselta, että päädyin leipomaan unelmatortun (ohje perunajauhopaketista). Tyttäreni teki banaanileipää, ja lopuksi paistoimme kaupan pakasteviinerit.

Kuulun siihen sukupolveen, jolle äänioikeus on myös velvollisuus. Äänestän, koska pitää. Vaalisalaisuuden taas käsitän niin, että saan vapaasti kertoa, ketä äänestän. Mieheni mielestä vaalisalaisuus tarkoittaa nimittäin sitä, ettei omaa ehdokastaan saa paljastaa.

Vaaliteemat eivät tällä kertaa innostaneet minua. Jäin lähinnä miettimään sitä, missä vaiheessa perhe lakkaa olemasta politiikkojen tarkoittama lapsiperhe.

Illan tv-lähetyksessä ihailin poliitikkojen kykyä niellä pettymyksensä. Tosin myös monen voittajan ilo oli vaisua. Jyrki Katainen oli sentään tohkeissaan. Minusta hän näytti kunnolliselta koulupojalta, joka tuo opettajalle omenan.

3 kommenttia:

Sun äitis kirjoitti...

Minunkin mieheni tulkitsee vaalisalaisuuden juuri noin! Silläkin uhalla kerron: äänestin espoolaista naista, jolla on vielä enemmän lapsia kuin minulla ja joka on puhunut koulutuksesta ja ydinvoimasta kuin minä.

Vaahteramäen Lina kirjoitti...

Minun vaalisalaisuuteni on yleensä ilmoilla jo puolta vuotta aikaisemmin, kun tapetoin seinääni kulloisenkin ehdokasihaillun kuvilla. Tänä vuonna en kuitenkaan ollut yhtä palavasti tai poliittisesti sitoutunut - vaikka ehdokkaani viidestä lapsesta kolmen kanssa olen käynyt koulua.

Vaalipäivän nostalgiaan liityi itselläni vanhan ala-asteen käytävillä kävely. Äänestysjonossa huomasin, että presidenttien muotokuvat olivat ruokalan seiniltä kadonneet. Harmi.

Sun äitis kirjoitti...

Oho, taidetaan olla ehdokasasiassa sukulaissieluja. Myös minun ehdokkaallani on viisi lasta!